سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: مجلس موافق تغییر تقویم آموزش و پرورش نیست

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: مجلس موافق تغییر تقویم آموزش و پرورش نیست

برنامه «مناظره» رادیو گفت وگو با موضوع تقویم آموزش و پرورش و با حضور قدرت الله رشیدی پور پژوهشگر تعلیم و تربیت و مدیر پیشین آموزش و پرورش استان خوزستان و میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی روانه آنتن شد.

قدرت الله رشیدی در آغاز درباره اهمیت تقویم آموزشی گفت: در آموزش، مولفه های متعددی موثر هستند و یکی از این مولفه های مهم که بقیه مولفه ها در چارچوب آن حرکت می کنند، تقویم آموزشی است.

این پژوهشگر تعلیم و تربیت با ذکر مثالی ادامه داد: تقویم آموزشی در واقع حکم مستطیل سبز را در بازی فوتبال دارد که تمام فرآیند بازی در آن چارچوب رخ می دهد و در امر تعلیم و تربیت نیز، تمام فرآیندهای آموزش و پرورش در تقویم آن گنجانده می شود. بنابراین تقویم آموزشی موضوع بسیار مهمی است و تغییر در آن باید با مطالعه دقیق باشد و شتاب زده تصمیم گرفته نشود.

مدیر پیشین آموزش و پرورش استان خوزستان به تاریخچه تقویم آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: نخستین تغییر تقویم آموزشی در سال ۱۳۰۷ رخ داد و اینکه ۹۰ سال چنین تغییری انجام شده است نشان از اهمیت و جایگاه مهم آن دارد. در سال ۷۴ اعلام کردند از نیمه شهریور مدارس آغاز به کار کند و ده روز نیز در زمستان دانش آموزان تعطیل باشند که این یک تجربه ناموفق بود و به همین دلیل نیز این برنامه یک الی دو سال اجرا شد و حتی در برخی مناطق نیز اجرا نشد.

در ادامه میر حمایت میرزاده نماینده مجلس با اشاره به مباحثی که درباره تغییر تقویم آموزش و پرورش مطرح می شود، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری مواقع بدون بحث های کارشناسی در مجامع قانونی، موضوعی را طرح می کنیم. در حالیکه در ابتدای انقلاب آغاز سال تحصیلی و پایان آن توسط مجلس به عنوان قانون مشخص شده است.

وی اضافه کرد: اگر روزی قرار باشد دولت به این نتیجه برسد که از تعطیلات شهریور کاسته و در اواسط زمستان اضافه شود ، باید بر اساس اتفاق افتد. در سال گذشته برنامه ششم توسعه تصویب شده است و اگر قرار بود چنین تصمیم گرفته شود باید در همان برنامه برای پنج سال آینده در لایحه آورده شود. بنابراین طرح این مسئله در حالی که در دومین سال برنامه پنج ساله ششم توسعه قرار داریم، اشتباه است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: بدنه کارشناسی مجلس و حتی وزارت خانه موافق تغییر تقویم آموزش و پرورش هستند؛ اما مسائل بسیار مهمتری در حال حاضر در آموزش و پرورش وجود دارد که ابتدا باید آنها را سر و سامان داد.

وی اشاره کرد: کمیسیون موافق اجرای برنامه ششم توسعه در آموزش و پرورش است و نمی توان برنامه جدیدی را اجرا کرد؛ زیرا برنامه های فعلی نیز روی زمین مانده و کسی به فکر آن نیست.

 

منبع:رادیو گفتگو